بررسی تخصصی, جالب

موفقیت سونی با Ps4 و Ps5 – رد شدن از رکود سونی

موفقیت سونی با Ps4 و Ps5 - رد شدن از رکود سونی

احتیاجی به گفتن نمیباشد که پلی استیشن از همان موقعی که در اواخر 1994 از ژاپن سر برآورد، یکی از غول‌های بزرگ صنعت بازی‌های ویدیویی میباشد. پلی اسیتشن از همان روز نخست خود را به عنوان یکی از بازیکنان بزرگ میدان شناساند و سال‌هاست که با موفقیت‌های بزرگ و پیشرفت‌های خیلی، ثابت نموده است که شایسته همه تعریف و تمجیدهایی میباشد که روانه‌اش می گردد.
البته که پلی اسیتشن هم مثل هر شرکت دیگری اشتباهات و روزهای بد خود را هم داشته. سونی در چند سال کنونی تصمیم‌های اشتباهی یا پرسش برانگیزی هم گرفته که چندان در بین کمپانی‌های بزرگ چیز نوینی نیست؛ ولی اگر همین الان دستاوردهای پلی استیشن را در یک کفته ترازو بگذارید و آن را با دیگر شرکت‌ها مقایسه کنید، برند یا کمپانی‌های بسیاری نخواهند بود که ممکن است بتوانند به میزان محبوبیت و موفقیت پلی استیشن نزدیک شوند.

 

موفقیت سونی با Ps4 و Ps5 - رد شدن از رکود سونی

سوال اینجا میباشد که علت این موفقیت‌های دنباله‌دار چع میباشد؟

 چرا پلی استیشن توانسته در طول نسل‌های متمادی روی پای خود بایستد و مانند خیلی از شرکت‌های دیگر حضورش را کمرنگ‌تر نکرده؟

چرا پس از این همه سال هنوز هم نوآوری و خلاقیت در استودیوهای پلی اسیتشن و محصولات این کمپانی به چشم می رسد و انگار هنوز هم ادامه خواهد داشت؟ برای رسیدن به جواب این سوال ها قطعا نمی‌توان یک یا دو علت آورد و بایستی به دنبال بررسی ابعاد و بخش‌های گوناگون کارِ این شرکت باشیم؛ و البته که بایستی نگاهی هم به تاریخچه پلی استیشن بیاندازیم و ببینیم که این کمپانی چه فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته تا به این جایگاه و مقام برسد؟

برای نمونه اگر به دهه اخیر ملاحظه کنید، متوجه میشوید که بزرگ‌ترین نقطه قوت پلی استیشن محتوای انحصاری از جانب استودیوهای داخلی خودش میباشد. بازی‌ها و محتوای انحصاری همیشه از موارد قوتمند پلی استیشن و کنسول‌هایش میباشد، در طول همه نسل‌هایی که این برند در صنعت گیم حضور داشته.


در دوران پلی استیشن 1 این محتوای انحصاری از سمت شرکت‌های شخص ثالث (ثرد پارتی) تامین می گردد. این گونه قراردادها در آن زمان به وفور یافت می گردد، برای نمونه بازی Metal Gear و بازی Final Fantasy.
در ابتدا دوران پلی استیشن 2 سونی کم کم شروع به ساخت بازی‌های انحصاریِ خود کرد و توانست بازی God of War، بازی Jak and Daxter، بازی Ratchet and Clank و بازی Sly Cooper را ساخته و منتشر نماید که هر کدام به موفقیت بزرگی برسد.


دوران پلی استیشن 3 شاهد هیچ تغییر ویژه ای نبود و رشد بزرگی در سیاست‌های پلی استیشن شاهد نیستیم، ولی این شرکت همچنان به ساخت عناوین انحصاری با استودیوهای داخلی خود ادامه بدهد و بازی Killzone، بازی inFamous و بازی Uncharted را برای کنسول پلی استیشن 3 عرضه کرد.

شروع دوره پلی استیشن 4 نشان خواهد داد که سونی قصد دارد یکی از سیاست‌های خود را شدیدا قوی‌تر نماید و آن هم عرضه بازی‌های انحصاریِ بیشتر و بیشتر، با کیفیت بالا و بودجه خیلی زیاد میباشد.
مشخصا این فرایند پس از موفقیت بازی The Last of Us و بازی Uncharted در اواخر دوران پلی استیشن 3 اتخاذ کند، و بعدتر دیدیم که همین مقدار سرمایه‌گذاری و بودجه دادن به استودیوها چقدر به نفع پلی استیشن به اتمام خواهد رسید.


در سال 2015 بود که بازی Bloodborne منتشر گردد(که در اصل یک عنوان فرست پارتی نمیباشد ولی به وسیله سونی عرضه گردیده است) و توانست به موفقیتی دست یابد که هنوز هم در سال 2022 طرفداران بسیاری دارد که خواهان نسخه بعدی آن میباشند.


در سال 2016 بازی Uncharted 4 به بازار رسید و سال بعد هم بازی Horizon Zero Dawn مهمان پلی استیشن 4 بود. در سال 2018 بازی God of War و بازی Spider-Man عرضه شدند که یکی توانست تبدیل به بهترین بازی سال گردد، و دیگری هم یکی از بهترین آثار ابرقهرمانی صنعت گیم تبدیل شد. در سال 2019 بازی Death Stranding عرضه شد و سال 2020 که آخرین سالِ پلی استیشن 4 بود، بازی The Last of Us Part II و بازی Ghost of Tsushima را به کاربران هدیه داد.

 

Horizon Forbidden West_03 ظاهر شدن ناگهانی بازی‌های PS3 در فروشگاه PS5

معرفی ویدیویی بازی. The Last of Us Part 1

الان سونی استودیوهایی زیر دست خود دارد که بعضی از آن‌ها به عنوان ماهرترین‌ها در حوزه تخصصی خود شناخته می گردند، و تعداد بسیاری فرنچایز هم در اختیار پلی استیشن است که ممکن است چندان نزد منتقدین محبوب نباشد، ولی آنقدر در بازار موفق ظاهر شده‌اند که موجب شده‌اند پلی استیشن به جایگاه‌های بالایی دست پیدا کند و حدودا از فروش تضمینی بازی‌های انحصاری خود مطمئن گردند.


این تمرکزِ خیلی زیادی روی عناوین انحصاری قماری بود که پلی استیشن به جان خرید و پس از چند سال در حال دیدنِ خوبی های آن است؛ مزیت هایی که انگار پایانی ندارند و حتی موفقیت بازی‌های بعدی این کمپانی را هم تضمین کرده‌اند.

بعد می شود با خیال آسوده گفت که بااهمیت ترین علت موفقیت پلی استیشن تمرکز روی ارائه بازی‌های انحصاری باکیفیت و AAA میباشد، و این فرآیند همچنان هم ادامه خواهد داشت، چون که توانسته تبدیل به قسمت اعظمی از سودآوریِ شرکتِ مادر یعنی سونی شود و در دهه اخیر درآمد زیادی برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

در کنار این، یکی دیگر از علت های بزرگ موفقیت پلی استیشن این میباشد که برای ناشرهای شخص ثالث هم مثل خانه امن ایفای نقش می‌کرده و همیشه میزبان بازی‌های آنان میباشد.
بدون پشتیبانی خوب از بازی‌های شخص ثالث و ثرد پارتی، کنسول شما عمر چندانی نخواهد داشت، اگر در این مسئله شک دارید.

 

Horizon Forbidden West_03

می‌توانید از نینتندو سوال بپرسید!

 نینتندو با اینکه انحصاری‌های خوبی داشت، ولی اصلا پشتیبانی خوبی از بازی‌های غیرانحصاری نداشت و همین موجب شد کنسول Wii U تبدیل به یکی از بدترین تجربه‌های نینتندو در زمینه کنسول‌های بازی شود.

بعد از آن شاهد ظهور نینتندو سوییچ بودیم که توانست تقریبا تبدیل به موفق‌ترین کنسول گیمینگ جهان شود، چرا که نینتندو فقط انحصاری‌های مناسبی برای این سیستم عرضه می کند، همچنین بهترین پشتیبانی از آثار غیر انحصاری در تاریخ کاری خود را هم خرجِ نینتندو تعویض کند.

 

 


marvel's spider-man miles morales

تریلر بازی God of War: Ragnarok مکانیک‌های جدید مبارزه را نشان می‌دهد

حتی خود شرکت sony هم ثابت کرده که اگر در زمینه پشتیبانی از بازی‌های غیر انحصاری کم‌کاری کرده است ، با مسئله رو به رو خواهید شد. کنسول پلی استیشن 3 که ممکن است به شکل عجیبی بدترین سخت‌افزار پلی استیشن برای توسعه بازی بوده باشد، موجب شد سونی زمانی با افت مواجه گردد و در آن دوران بیشتر بازی‌های مولتی پلتفرم روی ایکس باکس 360 منتشر می شود.
در همین دوران بود که بازی‌های گوناگونی از انحصار پلی استیشن بیرون رفته و برای ایکس باکس 360 هم تولید شدند، که بزرگ‌ترینِ آن‌ها سری Final Fantasy میباشد.

بدون علت نمی باشد که پلی استیشن 3 در بین کنسول‌های سونی، کمتر از بقیه موفق میگردد، و یکی از علت های این اتفاق ناگوار هم مرتبط به همان قضیه پشتیبانی از بازی‌های شخص ثالث میباشد.

به غیر از همین دوره، ممکن است بشود با اطمینان بیان کرد که پلی استیشن دائما پشتیبانی مناسبی از عناوین شخص ثالث داشته و توانسته ناشرها و سازنده‌های گوناگونی را سمت خود جذب نماید.


در چند سال کنونی سونی تلاش داشته سازندگان مستقل را هم به سمت پلی استیشن برسند که نتیجه‌اش چیزی بجز تنوع و باز بودن دست مشتری نمیباشد، نتیجه‌ای که هم به نفع مخاطب است و هم سازنده.

این تعادل که پلی استیشن توانسته میان ارائه محتوای انحصاری و غیر انحصاری ارائه دهد، از بزرگ‌ترین علت های بوده که موجب شده خیلی از گیمرها برای بازی از کنسول‌های سونی بهره ببرند.


اگر باقی کمپانی‌ها را در این زمینه با پلی استیشن مقایسه نماییم، مشاهده خواهیم کرد که نینتندو چندان در پشتیبانی از بازی‌های شخص ثالث موفق نمیباشد و تمرکزش روی بازی‌های انحصاری بوده است، در جبه دیگر هم ایکس باکس دقیقا وضعیت برعکس را داشته و در عین حال که پشتیبانی عالیی نسبت به پلی استیشن از عناوین غیر انحصاری داشته، ولی در ساخت و عرضه آثار انحصاری موفق عمل نکرده است.


سونی در چند سال کنونی توانسته در هر دو زمینه موفق ظاهر گردد و همین موجب شده تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها برای مشتری گردد. البته در دو یا سه سال کنونی ایکس باکس و نینتندو توانسته‌اند مسائل خود را تا حد بسیار بالایی بهتر کنند و در حال کنونی هر سه غول گیمینگ حدودا به تعادلِ لازم در ارائه محتوا برسند.

به دنبال مبحث پلی استیشن و موفقیت‌هایش بازگردیم. جز دادن محتوا (که البته بزرگ‌ترین نقطه قوت پلی استیشن است) یکی دیگر از علت های موفقیت ادامه دار پلی استیشن در دوران نسل‌های گوناگون، قابلیت «وفق پذیری» با شرایط میباشد.


وفق پذیری و راه آمدن با جریان آب، موجب گردیده است شده در طول دهه‌ها موفقیتی پایدار داشته باشد و در همین راستا که مجبور به قربانی کردن بعضی چیزها شده، توانسته در ازای آن‌ها به موفقیت‌های خیلی بیشتری برسد که قربانی‌ها را ارزشمند می گردد.


برای نمونه در زمان پلی استیشن 1 بود که این کنسول توانست سهم بزرگی از نینتندو در بازار گیمینگ را از آن خود کند و در دوران پلی استیشن 2 هم بازار را به قبضه کرده بود و با تکیه بر همه نقاط قوت کنسولِ قبلی (یعنی PS1)، توانست مسیری برای خود هموار کند که آینده‌اش را تضمین می‌کرد.

 

Horizon Forbidden West_03

god of war

کمپانی سونی با ارئه پلی استیشن 3 اشتباهات خود را مجدد تکرار کرده و نمی شود دیگر که اشتباهِ بیشتر داشته باشند. این شرکت می‌خواست مجدد به جایگاه نخستِ خود دست یابد و چنین هم شد.
در انتهای نسل هفتم بود که سونی بازی‌های موفقی عرضه کرد و آماده خیز برای نسل بعدی میباشد، از اشتباه پیشین خود درس گرفت و با این داشته‌ها، نسل هشتم را تبدیل به بهترین دوران کنسولیِ خود کرد.

بله، البته که Ps Vita هم فاجعه بسیار بزرگی بود که پلی استیشن در دوران حرفه‌ای خود مرتکب شد و مطمئنا کسی به غیر از خود سونی مقصر این بحران نمی باشد.


پس از این اشتباه تمرکز کمپانی روی بازی‌های باکیفیت و با بودجه بالا گذاشته شد و موفق شد خاطرات بد آن دوران را از ذهن های دیگران پاک کند.
همین مورد برای نینتندو هم روی داد و مشاهده کردیم که این کمپانی هم وقتی سوییچ را عرضه کرد، به چه موفقیت‌هایی دست یافت و توانست مجدد به میدان بازی بازگردد.

البته که بین این همه علت ها برای موفقیت پلی استیشن، از بازاریابی و مارکتینگ حرفه‌ای سونی هم نبایستی غافل باشید. بازایابی از روزهای نخستین تاسیس پلی استیشن از نقطه های قوت این شاخه سونی میباشد.
نمونه‌های بسیاری برای اثبات این مدعا داریم، از اعلام قیمتِ تاریخی PS1 گرفته، تا نحوه آموزش به اشتراک گذاشتن بازی‌های استفاده شده در PS4، حضور کوین باتلر (Kevin Butler) در دوران پلی استیشن 3 و شعار «بزرگی در انتظار شما می باشد» یا همان Greatness Awaits برای پلی استیشن 4، همه و همه روی مارکتینگ پلی استیشن تاثیر داشتند و موجب شدند که نام و برند PlayStation در بازار شناخته گردد و به محبوبیت بزرگی رسید.

در کنار این، تصمیم‌ها و انتخاب‌های هوشمندانه ای میباشد که موجب شده‌اند سونی بتواند جای پای پلی استیشن را تثبیت کند و نام و شهرت آن‌ها را هر روز قدرتمند تر از گذشته می شود.
البته که باز هم بایستی بیان کرد، پلی استیشن هم از روز تولد خود تا حالا تصمیم‌های اشتباه، کم نداشته است و انتخاب‌های نا به جا هم انجام داده (که بارزرترین آ‌ن‌ها در دوران پلی استیشن 3 به چشم می‌خوردند). ولی باز هم با این حال تصمیم‌های درست و زیرکانه پلی استیشن بر تصمیم‌های اشتباه می‌چربند و کاری خواهد کرد یا کرده است تا که بخش بد ماجرا چندان به چشم نخورد.


قیمت‌گذاری همیشه یکی از نقطه های قوت پلی استیشن بوده است، که البته به حیث می آید که اکنون و در این دوران حال دچار کمی مشکل شده و باز هم شاهد تصمیمات نه چندان خوب از جانب سونی در خصوص قیمت‌گذاری هستیم.

گران‌تر کردن قیمت بازی‌های انحصاری پلی استیشن 5 و بعضی گزارش‌های مالی که از جانب این کمپانی منتشر گردید، موجب ایجاد برخی ذهنیت‌های منفی در ذهن کاربران نسبت به پلی استیشن و سونی گردید. در هفته پیش هم شاهد این بودیم که قیمت کنسول پلی استیشن 5 در منطقه های زیادی افزایش یافت که بیشترین مقدارِ آن‌ها تا 50 یورو میباشد.


مطمئنا سونی آنقدر محبوب میباشد و توانسته خود را ثابت نماید که بتواند گاهی اوقات کارهای اشتباهی انجام بدهد که مردم از آن چشم پوشی خواهند کرد، ولی ایستی امیدوار بود که این کمپانی چندان به این کار عادت نکرده و با تکرار آن‌ها، وضعیتِ فوق العاده خود را به خطر نیندازد.

 

 

god of war

the last of us part 2

حال که از گذشته و تاریخچه پلی استیشن یاد کردیم، شاید آینده پلی استیشن هم برایمان جالب بوده باشد. اینکه بگوییم کنسول PS5 قرار است موفق باشد و نسل درخشان دیگری برای سونی رقم بزند، چندان حدس هوشمندانه‌ای نمیباشد و این مشکل تقریبا بر همه روشن میباشد.
با وجود کمبود قطعه ها و مسائل تامین کالا، کنسول پلی استیشن 5 به طور شایسته ای در حال فروش میباشد و سرعت خوبی هم در پیشرفت خود خواهد داشت.
اگر تعارضات پشت پرده حل گردد و مشکل کمبود قطعات هم بر‌طرف گردد، تصور کنید که نمودارهای پیشرفت کنسول چه رشدی خواهد بود! از منظر محتوا هم پلی استیشن 5 خیلی بهتر از هر کنسولِ دیگرِ پلی استیشن عمل کند.
بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، بازی Horizon Forbidden West، بازی Ratchet and Clank: Rift Apart و بازی Returnal تنها در دو سال عرضه گردد و بازی‌های خیلی بیشتری نیز در راه عرضه هستند.

نکته‌ای که در سیاست‌های جدید پلی استیشن به چشم خواهد خورد، استراتژی سونی برای سرمایه‌گذاری در بازار PC است.

تا اکنون که برایتان صحبت میکنیم بازی Horizon Zero Dawn، بازی Days Gone، بازی Marvel’s Spider-Man و بازی God of War که انحصاری پلی استیشن 4 میباشند و برای رایانه‌های شخصی عرضه گردیده شده است و مطلع هستیم که نسخه PC بازی Uncharted: Legacy of Thieves و بازی The Last of Us Part 1 هم در دست ساخت قرار گرفت و به‌زودی عرضه خواهند گردید.


معلوم است که بازی‌های انحصاری دیگری هم قرار است این فرایدن را طی کنند و از کنسول به رایانه‌های شخصی عازم گردند، اما پرسش اینجاست که آیا روزی فرا خواهد رسید که سونی همزمان با عرضه بازی خود روی کنسولش، آن را برای رایانه‌های شخصی هم منتشر کند؟


با توجه به موفقیت عظیم بازی‌های سونی در پلتفرم استیم و اضافه شدن استودیوهای پورت بازی کنسولی روی PC به تیم پلی استیشن، می شود چنین حدسی داشت و منتظر ماند که شاهد انتشار همزمان بازی‌های پلی استیشن برای کنسول و PC در یک روز باشیم؛ به اصطلاح آسانتری، این مورد را دیر و زود خواهد داشت، ولی سوخت و سوز نه.
این مورد را هم می شود به یکی از چندین علت موفقیت و رشد سریع پلی استیشن اضافه کرد و در چند سال آینده نتیجه آن را هم گرفت.

در کنار همه این موردها، به نظر می‌رسد که بسیاری زود شاهد ورود سونی و پلی استیشن به عرصه بازی‌های سرویس محور خواهیم نمود، برنامه‌ای که به ویژه پرخطرترین نقشه سونی در بین استراتژی‌هایش میباشد.
سونی تا الان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده عنوان های تک نفره و داستان محور شناخته شده و حال می شود این شهرت و موفقیت خود را وارد دنیای بازی‌های چند نفره هم نماید.


به نظر می‌رسد که این شرکت در حال کنونی 10 بازی سرویس محور در دست ساخت دارد که در مدت سه سال آینده منتشر خواهند گردید! نکته ترسناک ماجرا این میباشد که بیشتر بازی‌های سرویس محور در موقع عرضه اصلا خوب ظاهر نمی گردد و پس از عرضه هم وضعیت بسیار خوبی به خود نمی‌بینند، که بیشتر به خاطر رقابتِ بسیار در بازار و عدم پشتیبانی خوب میباشد.
بایستی ملاحظه کرد که پلی استیشن میشود با جامعه هواداران بسیاری که دارد و استودیوهایی که به خدمت خود گرفته است، از این پس بلا جانِ سالم به در ببرد و در عرصه عناوین سرویس محور هم موفقیت خود را تکرار کند یا نه.

 


Horizon Forbidden West_03

 

البته که نباید انتظار داشت همه بازی‌های لایو سرویس سونی موفق باشند و تبدیل به اثری دارای تحسین بشود. حتی اگر فقط چند مورد از این 10 بازی بشود عملکرد مناسبی را از خود به جا بگذارند، سونی میتواند به تاسیس بنیادی مناسب خواهد رسید که بر اساس آن ادامه بازی‌های سرویس محور خود را توسعه بدهند.
برای رسیدن به چنین هدفی سونی باید در دریافت تصمیم‌های خود انتهای دقت کرد، از کیفیت آثار گرفته تا قیمت گذاری آن‌ها و دادن محتوای بسیاری بعد از عرضه، من جمله مواردی میباشند که برای زنده و پابرجا ماندن بازی‌های سرویس محور حیاتی میباشند و اگر یک بازی موفق به رعایت حتی یکی از آن‌ها مگردد، با خطرِ از دور خارج شدن مواجه می گردد، چون که فضای رقابتی بازی‌های سرویس محور خیلی داغ میباشد و شرکت کنندگان نوین بایستی با قدرت و سرمایه کامل خود وارد آن گردد. اگر پلی استیشن بشود در این زمینه هم موفق ظاهر گردد، این مورد را هم می شود به یکی از علت های موفقیت پلی استیشن در آینده اضافه کنیم.

با کنار هم گذاشتن همه ی موردها و علت هایی که با هم شمردیم و بررسی کردیم، می شود به اسانی بیان کرد که آینده برای پلی استیشن واضح تر از همیشه است و با چند حرکت هوشمندانه دیگر، این شرکت قادر است حتی بزرگ‌تر و بهتر از پیش به کار خود در صنعت بازی‌های ویدیویی ادامه دهد.

Horizon Forbidden West_03
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.